М-да, пак чувам любима, мелодична тевтонска стомана.
STORMWITCH е една от групите, които промениха хеви метъл мирогледа ми. Най-вече заради романтизма в своите песни, очарователния певец и бароковите одежди. Също така тази група затвърди мнението, че Германия е най-голямата сила в хеви метъла на 80-те години на миналия век. Но човек не може да живее само със спомените си…
Все пак, да погледнем към историята на тевтонците. Те са създадени през 1979 под името Lemon Sylvan от училищните другари Harald Spengler, Stefan Kauffmann и Andy Muck. Дебютът излиза през 1984 - Walpurgis Night. По-късно са наречени “майсторите на черната романтика”, защото предлагат уникална хеви метъл комбинация от дарк мелодии и мистериозни лирики. Най-силният албум е Stronger than Heaven. Бароковият имидж също ги отделя от останалите банди в кожени облекла и метални аксесоари.
Краят на историята им се търкаля с епизодични успехи до средата на 90-те.
Възкръсването на STORMWITCH става през 2002, но единственият оригинален член е певеца Andy Muck. Важно е влизането на китариста/композитор Martin Winkler, бивш Nightwolf. Останалите музиканти са приятели от хеви бандите Tyrant и Tyran’Pace.
Тогавашният им студиен диск DANCE OF THE WITCHES и фактически ре-юниън след 8 години пауза бе по-експлозивен, разнообразен и бърз, докато в новия, WITCHCRAFT е заложено на старите спомени от първите три класики на групата и тогавашната метална сцена. Така, че става някак си типичен и не толкова добър. И никак не е старомодно направен, с каквито нагласи човек може да остане, ако прочете набързо горните редове.
При не-бърз преглед на 9-ият студиен продукт се долявят следните факти:
Отварящото албума парче “The Sinister Child” е влизащ мелодичен пауър метъл (малко ала стар STRATOVARIUS) с онзи, познат повдигащ ритъм на “вещиците”. Тук е и старият романтичен и чувствен певец. Общото настроение е приятно, има и добри хорове. Като че ли чрез провлаченото темпо се прави имитация на старите хитове на групата.
“At The Break Of This Day” е по-забързано, с добра игра на баса, клавира прави някаква полу-средновековна атмосферност и някакво по-италианско настроение, с певческите хватки то добива примерна украска на стар LABYRINTH. Второ посредствено парче, което отново има допирателни със старото творчество на STORMWITCH.
“Fallen From God” е по-изпъкващо като звук и картина. С някакъв патетизъм ала MORGANA LEFAY, иначе има леко необичайно за една хеви група ритъм звучене. Опитан е да бъде направен грабващ метален химн… Слабостите са в постройката и бледото изпълнение. Детското хорче в края разнообразява до известна степен, но… Можеше и по-добре.
“Frankenstein’s Brothers” е по-добре работещ парчак, въпреки някои алтернативно звучащи черти като коровата основа. Вокалът добре се сработва с хора.
Стремителен хеви метъл с интересни номера в ритъма и добра китарна работа е “Until The War Will End”. Първо качествено парче за моя вкус.
“Witchcraft” е втори наистина добър трак. Стряскащ и благ едновременно, при повече въртене из ефирите може да се утвърди като хит с мелодиката си, закръглените вокали и ритъмните удари.
“Sleeping Beauty” е с много приятно средновековно въведение. Вокалът разказва приказка. След средата баладичното развитие попада в тежичко наслагване. Добра маталическа балада все пак.
“Puppet In A Play” до средата е балада с по-хеви звучене, но после се развива в старостилна готина хеви метъл постановка, напомняща за IRON MAIDEN и STORMWITCH, естествено!
“The Kiss Of Death” прави впечатление с издънен саунд, настроен на вълна 1985 година с доста рок основа и мелодия. Странно, но ставащо за приятен пълнеж парче с некви черти от Мейдънския трепач ”Flight Of Icarus” при баладичните моменти.
Качествен среднотемпов металик с ластичен вокал е “Moonfleet”. Неговият незагубен романтизъм е подкрепен в средата от нежен женски глас. За споменаване е и китарната дейност.
“Salome” има увод от трайбъл ритми с азиатска нишка. Последван е от доста дървен тевтонски хеви метъл, почти типичен за първите дела на тази група. Струва ми се, че вокалът не е добре напаснат към музиката. Е, положението не е лошо в крайна сметка.
“The Drinking Song” – все едно слушам разархивиран номер от някой стар албум на ACCEPT в началота на 80-те, обогатен с класически пинизи ала RHAPSODY. Това парче е добре направено и действа много добре на изтощения от зимата метъл организъм!
Своеобразният бонус на диска е “Blood Lies In My Hand”. Това е и третата балада в албума. Метъл отвсякъде! Тя е изпипана толкова добре и е на такова високо ниво, че е най-добрата песен в албума! Задължителна за всеки метален романтик! Специално е написана от китариста Martin по повод раздялата с неговата съпруга отпреди три години.
В останалите тракове, певецът проявява своето перо като съдник спрямо хората, самия Господ и Сатаната.
STORMWITCH
"WITCHCRAFT" - 2004
Label:
Nuclear Blast
Track List:
1.The Sinister Child
2.At The Break Of This Day
3.Fallen From God
4.Frankenstein´s Brothers
5.Until The War Will End
6.Witchcraft
7.Sleeping Beauty
8.Puppet In A Play
9.The Kiss Of Death
10.Moonfleet
11.Salome
12.The Drinking Song
13.Blood Lies In My Hand
Line-up:
Andy Muck – vocals
Martin Winkler – guitars, vocals, producer
Fabian Schwarz – guitars
Alexander Schmidt – keyboards
Dominik Schwarz – bass
Discography:
Walpurgis Night ‘1984
Tales Of Terror" ‘1985
Stronger Than Heaven ‘1986
The Beauty And The Beast ‘1987
Live in Budapest ‘1989
Eye Of The Storm ‘1990
War Of The Wizards ‘1992
Shogun" ‘1994
Priest Of Evil [compilation] ‘1998
Dance With The Witches ‘2002
Witchcraft ‘2004