Винаги, когато слушаме някоя група за първи път се стремим да я съпоставим и сравним с най-познатите си и любими такива… Първата причина?! За да може лесно да обясним на своите приятели защо тази непозната банда ни е харесала или досадила, примерно!
Базата за сравнения в случая “WINTERSUN” е доста голяма. Така, че и съответните причини се увеличават.
На първо място е сравнението с лудешки влизащата грапавост на финландските метълисти CHILDREN OF BODOM, после идват фолклорните извивки и мелодии, така типични за AMORPHIS и някъде на трето място стоят напърчени бомбастичните (хеви) метъли като BLIND GUARDIAN и BAL SAGOTH. Естествено, че може да се продължи с бясната рецитация на имена като YNGWIE, FALCONER, RHAPSODY, FINNTROLL…
Все пак да преминем направо към истината, която е доста различна от първоначалното впечатление.
WINTERSUN е еднолично дело на един наистина много добър музикант, дал 8 години от своя живот в полза на героичната фолк метъл трупа от Финландия ENSIFERUM.
Jari Maenpaa е създал магична, мощна, мелодична музика с доволно количество фолклор от своята родина. Финландия, разбира се. Оттам произлиза и единственият друг музикант в този албум: Kai Hahto, известен с бруталната си техника като барабанист на групите ROTTEN SOUND, AGRESSOR, ArthemesiA, Cartilage, Enochian Crescent, Vomiturition... Друга чужда намеса е художническото оформление – дело на Necrolord, който е рисувал корици на DISSECTION, EMPEROR, ENSIFERUM. И в същото време е доста значим метален музикант. Настоящата дискова картина представя финландската зимна природа.
Важна подробност е, че албумът е мастериран в Finnvox Studios през май 2004 от Mika Jussila. Продуцент е самият бос, написал цялата музика и лирика. Последната, лириката е сбор от неговите чувства, емоции, видения, сънища през годините прекарани като част от отбора на ENSIFERUM.
Така, че е създаден привлекателен вид на песните чрез разнообразие, вариращо от приятни спийд метъл парчета през китарни виелици до благи среднотемпови опуси.
Като определение, музиката на WINTERSUN може да получи етикета мелодичен дет метъл, но и северен фолк метъл би стоял адски добре. Това, обаче не е най-важното.
“Албумът има много разнообразие, защото музиката е направена без някакви правила, така че той не съвпада напълно с някакъв отделен стил. Харесвам да правя музика по този начин, по който нещо може да стане и ти не можеш да разбереш какъв вид музика си написал, защото си се оставил само на въображението.” Похвално мислене има господин WINTERSUN.
При внимателното заслушване, човек може да достигне до следните заключения:
“Beyond The Dark Sun” е стремително и бясно галопиращо темпо от “жесток” неокласицизъм и над-траширана мелодичност плюс влизащи блекаджийски вокали. Тоест добре познатите запазени марки на CHILDREN OF BODOM. Никак не лошо парче. Дори си е много готино заради царящото разнообразие, от което лъха едно позициониране ала IN FLAMES.
“Winter Madness” е като продължение на горните фактори и е същата блага, но скоростно звукова картина от класицизъм и скоростен мелодичен блек-дет-траш! Мелодията и северните фолк нишки са винаги привличащи вниманието на средностатистическия метъл любител. Тук е доста заразително преливането от различни стилове, оркестрациите и разноликите вокали. Всичко това е на едно по-съвкупно ниво, отколкото привлекателно насечената музика на CHILDREN OF BODOM. Тук-там се мярка и известна прилика с италианските мелодични пауър метъли – заради силното класическо влияние и жизнените изригвания. Да не говоря за бомбастичния пасаж с хоровото пеене в средата… Въобще човек доста може да описва минутите музика на WINTERSUN!
“Sleeping Stars” влиза с омайно баладично начало от щрайхов съпорт и тема, напомняща на старите балади на SCORPIONS от средата на 70-те. Тежко падаща музика, напълнена с блажен пълнеж – това е само началото, после композицията се ускорява до над-средно темпов валцувач със злъчно екстремален певец. Вкарват се приятни фолк-теми от хоровете и китарите. Краят е с благ оркестров момент.
“Battle Against Time” - Яко нагъчкано и скоростно траширане с буйно извиващи се хорове. Певецът рецитира над здравото и откачено набиване и се носи пак игрив трашок. Получава се осезаема шведска траш метъл масовка заради сгъстеноста и чувствата, които напомнят с мелодиката си за IN FLAMES, DARK TRANQUILLITY и DARKSEED… Но колкото и да звучи познато, WINTERSUN, всъщност си е грамотна и значително самостоятелна банда.
“Death And The Healing” е леко омайно парче в приятно забързана крачка. Някакви фолково извити мелодични линии, готини “божествени моменти”, тук-таме се появява отделна грубост отзад. Чистият вокал напомня на AMORPHIS и FALCONER … Радва присъствиета на много благ и чист пасаж, сякаш присъстващ някъде из класиката LAND OF THE THOUSAND LAKES. Груповите вокали (всъщност дело на певеца) пак са силно фолкови. Яко маниерничене със соло китарата ала последните работи на STEVE VAI и теми от героичния северняшки метъл допълнително украсяват този дълъг и готин про-баладичен трак.
“Starchild” е поредното дълго парче. Огнено ускорен метъл с траш корени и виден бомбаст, типичен за BLIND GUARDIAN разкрасяват приятния фолк метъл. Има и ускорен блек метъл, който дава допълнителна енергия. Има и известно допиране до BAL SAGOTH... Появяват се и духови инструменти за кратко. Кратък извод: Това е добър синтез на европейски метъл от 80-те до днес. И може би е най-много влизащото в душата ми, парче от този албум.
В “Beautiful Death” след шумотевицата избликва ударен блек метъл в симфоничен стил с “цветна” китара. Кратък, но благ момент е последван от лудо нанесена екстремност с епическа мощ и блек реване. Никак нелошо, въпреки или поради откачеността си и вече споменатата прилика (само донякъде) с CHILDREN OF BODOM. Виртуозна китарна работа. Преди края има леко психотичен пасаж с играта на китарата.
Последният трак “Sadness And Hate” започва със средновековна игра на струните. Следва засилване и развитие ала стар мелодично-груб AMORPHIS. Може би от ерата им до ELEGY.
Наистина в този диск има много приятни часове слушане и ликуващи мигове на възторгване.
Това чака всеки ценител на първокласния метъл в най-широк стилов диапазон.
Що се касае до дейността на Jari Maenpaa в ENSIFERUM, то тя продължава от 1996 до началото на 2004. Разривът става заради лейбълът на предишната му група Spinefarm Records. Издателите правят турне на ENSIFERUM, точно когато той е по средата на работата си върху WINTERSUN. В същото време той твърди, че рано или късно пак е щял да напусне, защото не може да свири един стил музика цял живот – намеквайки, че музикалното развитие е спряло при предишната му група.
Главните различия между двата музикални периода (ENSIFERUM и WINTERSUN) са в различната атмосфера. Същевременно новите мелодии са по-меланхолични и мрачни. Музиката е по-бърза и по-технична.
Името на групата е избрано защото е напълно свързано с атмосферата на северната земя. Зимата – отразява студената и буреносна страна на финската меланхолия и магия. Слънцето е свързано с вселената, космоса и звездите – чувство, което пасва на лириките
Jari Maenpaa е писал собствена музика още преди да свири в ENSIFERUM, от далечната 1995. Връзката с Nuclear Blast е станала по случайност. В този момент, най-вероятно WINTERSUN е окомплектована за концертни походи. И дори вече са написани някои от рифовете и мелодиите за втория албум.
Иначе, Jari има и други проекти по които работи: ArthemesiA, Cadacross и Immemorial.
WINTERSUN не е само ново начало за отритнатият бивш двигател на ENSIFERUM, то е такова и за развитието на северната метална сцена.
Така, че който не иска да пропусне един много красив (като атмосфера и емоции) и световъртежен (като смесване на метални стилове) диск – моля, дебютът на WINTERSUN е пред Вас!
WINTERSUN
"WINTERSUN" - 2004
Label:
Nuclear Blast
Track List:
1. Beyond the Dark Sun 2:38 | 1998
2. Winter Madness 5:07 | 2002
3. Sleeping Stars 5:42 | 1995-2003
4. Battle Against Time 7:03 | 2002-2003
5. Death and the Healing 7:13 | 1996
6. Starchild 7:55 | 2000-2003
7. Beautiful Death 8:16 | 2003
8. Sadness and Hate 10:16 | 1996
Line-up:
Jari Maenpaa - vocals, guitars, bass, programmings
Kai Hahto – drums