AMON AMARTH
"FATE OF NORNS"
Автор: Боян Стойчев
Оценка: 8
Да, това все още е онази извънредно добра група от Швеция, която “бичи” красив, тежък и мелодичен дет метъл. Албуми като The Avenger и Versus The World са добри примери върху които все някой слага понякога етикета Viking Death Metal. В това няма нищо лошо и погрешно.
И за да разберем настоящето на AMON AMARTH: Новият им албум Fate Of Norns - трябва да се вгледаме за малко в миналото им.
Те започват като незначителна, но сурова банда в едно предградие на Стокхолм през 1992. Първоначално доразвиват формацията Skum, а по-късно се преименуват в Nifulheim – “Светът на смъртта”, термин от скандинавската митология. Но се оказва, че има група с подобно име и басистът Ted Lundström, голям фен Дж. Р. Р. Толкин предлага словосъчетанието Amon Amarth с което елфите от шедьовъра “Господарят на пръстена” наричат Mountain Of Doom. А както знаем, Толкин е имал силно влияния от ранната митология на северните евро-племена, така че кръгат се затаваря!
Днес, 2004, Amon Amarth са със солидно реноме на уважавана сила в дет метъл сектора. Яко бачкане, непрекъснати турове и качествени албуми. През които минава неизменната нишка на далечното викингско минало – като текст и рисунък. Музикално погледнато, голямата разлика спрямо останалите дет банди са епичните композиции, богати на отбелязващи се мелодии и рифове, плюс влизащото дране на певеца.
За дебело подчертаване е, че дебютът им Sorrow Throughout The Nine Worlds излиза при лейбълът от Сингапур Pulverized Records , след което шведите са “прилапани” от щатската метъл институция Metal Blade. Повторното подчертаване засяга фактът, че първите им четири продукта са изковани в Abyss Studio на Peter “Hypocrisy” Tagtgren, който спря да продуцира други банди през 2001!
От 2002, започна друг стадий в развитието на групата, която започна да работи с продуцента Berno Paulsson (Crown , Defleshed, Firebird, Séance, The Haunted) в неговото Berno Studio в Малмьо, Швеция.
При първо слушане на Fate Of Norns идва фактите, че това са по-добри влизащи средно темпови песни с лека клишираност, която от друга страна се води като търговска марка на групата. Другите продавеми черти са възвишен разкош от специфичния саунд и обичайната супер мелодика. Липсата на песни с пределнодопустима, убиваща скорост не е толкова голяма.Защото по този начин са доразвити структурите на композициите с епични и хитово-химнови куки и черти. Саундът “цъфти” и е по-изчистен от излишната агресия.
На първо вглеждане в заглавието на албума - Fate Of Norns – идват сума ти въпроси. Каква съдба? Какви са тия Norns? Какво ме засягат?…
Е, пак се налага да прибегнем до помощта на древната северна митология. Там, в корените на световното дърво Yggdrasil седят трите богини/или norns/ на съдбата: Urd, Skuld и Verdandi, които плетат съдбата на всеки човек.
Според Johan Hegg, певец и текстописец, в албума има скрита концепция: “Повечето от песните са свързани с вярата. И това заглавие им приляга.”
Началото на диска е богоугоден, мелодичен дет метъл с яки въртели и много мощ – “An Ancient Sign Of Coming Storm”. Преди края му се появява кратък хит-момент, предвиден за концертни изяви на публиката. Историята на парчето разказва как викингите се подготвят за война.
“Where Death Seems To Dwell” е с благи арпежи и ветровита атмосфера. Певецът рецитира върху благо средно темпо, което по-късно е ускорено и вокалите преминават през грачене до обичайното мъжко реване. Текстът е нетрадиционен за групата: Някакъв мъж се озовава в опустошена, мъртва страна и се превръща (човека) в Ад-а!
“The Fate Of Norns” начева с AC/DC подобен риф и влизане, подобаващо на Six Feet Under. Впоследствие се отива в грациозен и мелодичен шведски дет метъл. Лириките разказват история за викинг, който убива малко дете и оплаква своята ужасна съдба.
Топовен дет с чертаещи рифове и гърлено пеене. Добри насечки. Иначе историята на “The Pursuit Of Vikings” е за викингите, които се готвят да отплават на война и се молят на Один да води води корабите им в предстоящата битка.
Най-агресивното парче в диска е “Valkyries Ride”. Ултраяки двойни каси и злочестиви рифове, и екстремни вокали. Невероятно е. Валкириите идват от небето да отнесат мъртвите воини във Валхала.
“The Beheading Of A King” е добре разстлано, но забързано парче, което също както предното показва някаква дет метъл старовремност, примерно отпреди 5-6 години. Не че е лошо, просто някак си не се вписва в днешната картина на шведите, затова пък я прави по-разнолика. Разказ за историческа битка между датския и шведски крал, като първият показва малодушие и губи, естествено. Защото пеят и свирят шведи.
Традиционни северни рогове и буен огън, това е интрото на епиката “Arson”, или “Палеж”. Провлаченото навлизане се брои за епичен белег. Всички инструменти се долавят. След две минутно изложение се забелязва забързване на темата. Тук е по-важен текстът, разказващ за силния дух на викингите бойци, които надделяват над многоброен враг.
Завършващият марш “Once Sealed In Blood” е гръмък, мощен и метализирано издънен. Долавят се черти от шведската дет стилистика от 96/97, примерно.
Заключение:
Да-а, AMON AMARTH е група от която можеш да очакваш доволно количество тежест, мелодия и добра лирика, изревана в най-слухоприятно нареждане. По тези показатели, шведите ми приличат на пътепоказателни групи за тежката музика като Bolt Thrower и Six Feet Under. И може би, поради трудното изневеряване на запазения си стил, AMON AMARTH звучат на непросветения слушател като монотонна и неоригинална група – в което несъмнено те, слушателите, грешат.
Fate Of Norns – логична и сигурна стъпка след класата на Versus The World.
AMON AMARTH
"FATE OF NORNS" - 2004
Label:
Metal Blade
Track List:
1. An Ancient Sign Of Coming Storm
2. Where Death Seems To Dwell
3. The Fate Of Norns
4. The Pursuit Of Vikings
5. Valkyries Ride
6. The Beheading Of A King
7. Arson
8. Once Sealed In Blood
Line-up:
Johan Hegg – Vocals
Olli Mikkonen – Gitarre
Johan Söderberg – Gitarre
Ted Lundström – Bass
Fredrik Andersson – Drums
Discography:
„Sorrow Throughout The Nine Worlds” (1996)
„Once Sent From The Golden Hall” (1997)
„The Avenger” (1999)
„The Crusher” (2001)
„Versus The World” (2002)
„Fate Of Norns” (2004)