Когато стане дума за The Flower Kings много от правещите се на спецове веднага ги “етикират” като епигони, крадци на идеи и преписвачи на Yes и другите групи от 70-тарския арт-рок. Да, те са силно повлияни от Yes, но свирят модерен арт (не знам, но прогресив ми е малко тъпичко като понятие) рок, а последното им творение Adam & Eve е наистина връх в досегашното им творчество. Съществен принос за това има Daniel Gildenloew от Pain Of Salvation, за когото Roine Stolt (основател и мозък на групата) казва в интервюта, че вече е равноправен член на Кралете. Просто на моменти се усещаше, че им трябва по-мъжествен глас и тук пасна гърлото на Daniel.
Албумът започва с 20-минутната Love Supreme, идеи от която чуваме през цялото произведение. Те минават като тънка нишка и допринасят за единното звучене на албума. Това е най-Yes-ката песен, но това не дразни, а по-скоро задава въпроса как ли биха свирили и пели те, ако не започваха в края на 60-тте, а сега. Текстът е по-скоро банален и е за любовта, която трябва да спаси света. Една елементарна истина, но обвита в музика става вълшебство. Първата инструментална част минава под доминацията на Roine, който вие сола на ел- и на акустична китара. По-нататък песента се развива до почти фюжън с чести джаз заемки, което е неизбежно при толкова добри музиканти, всеки от които се проявява по достоен начин. Но от това не страда нито мелодията, нито самата песен, защото импровизациите идват по естествен път. Основната тема постоянно изплува отнякъде и отново потъва сред пиршеството от звуци. Наистина великолепен арт-рок. В средата Хамонд-органът ни връща в 70-етте, но без да натрапва носталгията си. И рязък преход към почти кънтри част, слайд-китара и глас, които преминават в космически звуци. Тук, а и в целия албум Кралете ще ни напомнят, че през 70-те имаше нещо като спейс-рок.
Неописуема е мелодията на втората песен – Cosmic Circus, това е нещо, което трябва да се чуе. Клавирите вият неземна мелодия, а китарата е само фон, там нейде е и симфоничният оркестър. Парчето става дори за радио с времетраенето си от 3 минути и половина.
Следва Babilon, инструментална пиеса, която е сякаш част от някое парче, въпреки, че е завършена като мелодия.
Оппа, изненадка: A Wampires Wiev- тъмна атмосфера, кошмари и напрегнато пеене. Много модерно парче, в което се усеща мощта на тъмните сили. Вокала е сякаш от мюзикъл и минава в речитатив, като изразява чувствата на един вампир. В припева се намесват и женски вокали, гласове шепнат. Театрална песен, каквато не всеки може да сътвори. Епика в осем минути, чийто финал минава през психеделични пасажи ала 60-тте с китарата на Roine и клавира на Tomas Bodin, поддържани от странните барабани на Zoltan Czorsz.
Без пауза песента минава в инструментала Days Gone By-чиста клавирна пиеса, изпълнена на акустично пиано.
И отново драматично парче – албумното Adam & Eve. Библейската приказка за змията, изкушението и смъртния грях на любовта. Началото на света с по-твърда бленда на китарата и повече мощни кийборди, барабаните вече намират място за пълноценна изява и тук му е мястото да споменем за работата на басиста Jonas Reingold, която е просто виртуозна. Цялата лудост на съвременния свят струи от последните секунди на песента.
И едно любовно парче-Starlight Man, издържано в стила на Love Supreme. То отново ни пренася сякаш в космически висоти. Простичко и (отново да употребя тази силна дума) вълшебно.
А драматичното продължава с Timelines. Луди клавири в началото, после акустична китара и вокал, но този път по-драматичен. Песен за изгубеното поколение, за конформизма и за тихата лудост, в която живеем. Великолепна инструментална част с носталгични клавири. И като се заслушаме в текста носталгията по пропилените години може да ни доведе до лудостта на финалните пасажи-отново психеделични и сякаш от творение на Шнитке. Но финалът е спокоен, нали идва Тя-последната.
Втората наистина дълга песен е предпоследната – Driver's Seat. Малко иронично заглавие, насочено към американската част от феновете, може би. Насечена вокална част и пак силни почти джаз моменти се застъпват с психеделични, но винаги над тях е основната мелодия. Изобщо в целия албум Roine дава свобода на импровизациите, но никога за сметка на мелодията. В текста се прокрадват вметки към останалите песни, което за мен променя твърденията, че албумът не е с единна концепция. Много добра работа на Czorsz в средата, барабаните му са разтърсващи, а атмосферата отново ни връща към вампирските дълбини. Странно виеща се китарна мелодия и затихване до пълна липса на звук. Пауза. И клавирни акорди, идващи от глъбините морски или от небесните селения, които минават през китарна атака, за да започне вокалната част. Отново здрави вокали на Daniel (много помага за драматичността) и дует на Roine и Daniel, това е най-разнообразната като вокали песен, като се има предвид, че и Hasse Froeberg се изявява на места. Китарата в края е ту сърдита и остра, ту мека и мелодична-типично за групата.
Десетото и последно парче – Тhe Blade Of Cain завършва една почти 80-минутна творба (двоен албум по старите стандарти на винила) по достоен начин. Епични китари и клавири достигат до съвършенство, за да отстъпят място на основната тема на Love Supreme и на затихващ глас, който ни напомня, че ЛЮБОВТА Е НАЙ-ВАЖНА.
THE FLOWER KINGS
"ADAM & EVE" - 2004
Label:
Inside Out
Track List:
1. Love Supreme 19:50
2. Cosmic Circus 3:00
3. Babylon 2:41
4. A Vampires View 8:50
5. Days Gone By 1:10
6. Adam & Eve 7:50
7. Starlight Man 3:30
8. Timelines 7:40
9. Drivers Seat 18:22
10.The Blade Of Cain 5:00
Line-up:
Roine Stolt - guitars, vocals and keyboards
Tomas Bodin - keyboards
Hasse Froberg - voices
Jonas Reingold - bass
Zoltan Csorsz - drums and percussion
Daniel Gildenlow - percussion and voices
Discography:
Adam & Eve (2004)
Meet The Flower Kings - Limited Edition 2CD/2DVD (2003)
Meet The Flower Kings - 2DVD (2003)
Meet The Flower Kings - 2CD (2003)
Unfold The Future (2002)
Unfold The Future - Limited Edition (2002)
The Rainmaker (2001)
The Rainmaker - Limited Edition (2001)
Space Revolver (2000)
Space Revolver - Digipack (2000)
Space Revolver - Japanese Edition (2000)
Alive On Planet Earth (2000)
Flower Power (1999)
Stardust We Are (1997)
Retropolis (1996)
Back In The World Of Adventures (1995)
The Flower King (1994)