INSOMNIUM
"SINCE THE DAY IT ALL CAME DOWN"
Автор: Боян Стойчев
Оценка: 8
Историята на тези фински младежи е като тази на почти всички обикновени групи. Започнали да свирят през зимата на 1997 в малкото финладско градче Joensuu, локализирано в Северна Карелия. Свирнята им е предимно кавъри на Amorphis, Entombed, Paradise Lost, Sepultura. Обичайното продължение на историята: Постоянство, две демота и сделка със стабилен лейбъл.
В днешно време, тяхната музика е развита до високо мелодичен и приятен скандинавски дет метъл. Това, което ги отличава от все още голямата директория от подобни групи е наситеността на чувства и емоции, които допринасят за още по-силната възприемчивост на музиката на Insomnium.
Преводът на тази латинска дума е кошмар и безсъние. И е избрана за име на бандата през средата на 1998, която три години по-късно е в лоното на Candlelight. Някъде по това време към Insomnium се включва китаристът Ville Vanni от бандата Watch Me Fall. Дебютният диск е миксиран от специалиста Mika Jussila в прословутото студио Finnvox и показва крачка напред от традиционния мелодичен дет метъл.
Новият албум е още по-голямо извисяване от дебюта. Най-вече, защото динамиката и композирането са поставени на горно ниво. Също така, на преден план са изнесени супер влизащи черти като северния фолк, класически- и прогресив-елементи.
Since The Day It All Came Down е още по-фина смес от мелодичен дет и перфектно размазан дуум. Отново пръст в микса има Mika Jussila, но не очаквайте мазна гадост от рода на H.I.M.! По-скоро, налице е финландска финес, развита от Amorphis и британски акустизъм, типичен за Opeth. Други бавни и тежки части напомнят за Katatonia, докато злите пасажи могат да бъдат приписани на ранния In Flames или по-късния Dark Tranquillity. Но е тъпо да се правят винаги обичайни сравнения, защото в този случай музиката е трудна за описване. Не само що се отнася до вокалите, сменящи се в спектъра от монотонен дет до чиста рецитация.
Според пеещият басист стилът на групата е “меланхолични фински мелодии комбинирани с шведски стил на свирене”.
Лириките са свързани в текстова концепция, която започва още от първия трак: Един ден всичко се сгромолясва… Следващите парчета доразглеждат тази почти трагична история. Скритото послание е, че можеш сам да командваш живота си в избрана посока.
Отварящото интро “Nocturne” е с приятна атмосферна дълбочина и чисто пиано. По-късно се присъединяват струнни инструменти и класически тъмпани. Интрото прелива в “The Day It All Came Down”. Това е сочен метъл с фолк нишки и силно траш темпо и страховити вокали. Като стил властва Гьотеборгския тип, но далечен Children Of Bodom мотивизъм. Радва ме неимоверно много, защото отзад има разюздан екстремен ритъм, ранен In Flames и/или Amorphis. От китарната работа се прави заключение, че Iron Maiden са повлияли на още една група. Божествен пасаж от средновековна красота, който е удавен в брутална дейност.
”Daughter of the Moon” е история за загубата на най-скъпите ни същества и последвалата сделка с вината. Интро от средновековни теми, пак последван от леко насечен севрняшки метъл с брутален фон и глас.следват мелодични вокали. Може да се твърди, че има някакъв “аморфичен” пасаж, но той се разлива в тежкия фон, където има препратки към всякакви скандинавски метъл групи. Китарната тема е позната, а също така добре влиза отпускащия пасаж с блага атмосферност и струнни приплъзвания.
Нервно темпо с луупиращите ударни и китари, звучащи като оси. Това е “The Moment of Reckoning”, където вокалите са разнородни, а фона – бумтащ. Основната нишка е умела следвана, въпреки богатата музикална дейност.
Напрегнатото пиано води на “Bereavement” до екстремен, но влизащ преход. Там има по нещо от комерсиалността на Darkseed, но и на други бурни почерци, предимно от Скандинавия. Като цяло, парчето е изперкано без фантазия, освен струнното разлагане в средата и екстремната мазня с грубовати вокали, тип Children Of Bodom.
Влизането на “Under the Plaintive Sky” е по-ошлайфано и леко забавено, въпреки забързания заден план. Хвърчат акустични стрелички, певеца реди чувствени истории, но паралелно се ръмжи дебело. Атмосфера е приятна и плашеща, сравнима е с тази на Rotting Christ или на Moonspell. Готина песен и заради редуването на баладична част с приятно забързан мелодичен дет. Ударните са убедителни.
Инструменталът “Resonance” успива със спокойна, джази обстановка. За да ни омотае скоростната “Death Walked the Earth”. Там вокалите са доста тежащи, а музиката е на добри хеви метъл позиции. Докато не дойде типично шведската ударна дет насока ала In Flames.
“Disengagement” започва със спокойно отношение от струни и леки перкусии, преобразява се в удачно мелодично тежко навлизане. Редуват се лек-тежък момент, освен чудесните въртели на ритъма има отново допирателни с атмосферните гръцки групи Rotting Christ и Septic Flesh.
Бързо подскачащ мелъди дет с недоизравнен саунд и над-обемни пропуквания е основата на “Closing Words”. Странно е, че уж е забързано, пък е някак си магнетично отнесено! Може би заради готините акустични подрънквания.
Симфонично влизане, след което “Song of the Forlorn Son” заприличва на Amorphis от периода им Tales From The Thousand Lakes, но с по-обогатена атмосфера от струни и мелотрон. Налице е и тежко падащ пасаж, сравним със старинен Paradise Lost. Благостта е пълна е неколкократното редуване.
ИЗВОД:
Insomnium хем ни връщат към славните традиции на яки финландски групи като Amorphis и Sentenced, хем са отпред на новата финска метална смяна: Kalmah, Thyrane, Immortal Souls.
Since The Day It All Came Down е високо качествен дет удар на 2004, който ще ни топли и през идващите студени дни!
INSOMNIUM
"SINCE THE DAY IT ALL CAME DOWN" - 2004
Label:
Candlelight Records
Track List:
1. Nocturne
2. The Day It All Came Down
3. Daughter of the Moon
4. The Moment of Reckoning
5. Bereavement
6. Under the Plaintive Sky
7. Resonance
8. Death Walked the Earth
9. Disengagement
10. Closing Words
11. Song of the Forlorn Son
Line-up:
Niilo Sevanen – bass, vocals
Ville Friman – guitars
Markus Hirvonen – drums
Ville Vanni - guitars
Discography:
2004 – Since The Day It All Came Down
2002 - In The Halls Of Awaiting
2000 – Underneath The Moonlit Waves [demo]
1999 – Demo ‘99