Противоречивата фигура на Варг Викернес, човекът-група-проект Бурзум, се завръща с Belus - семпъл, но магнетичен блек метъл албум.
След стабилен, 16 годишен престой в затвора (осъден е на 21 години на 16 май 1994 заради признато убийство при самоотбрана на близък блек метъл съратник (китариста Юронимус от култовата норвежката блек метъл банда Mayhem) и непризнато изгаряне на три раннохристиянски църкви), норвежкият гражданин Кристиан / Варг Викернес излезе предсрочно на свобода на 4 май 2009 година.
Да, персоната Варг Викернес (едно време познат и като Каунт Гришнакх "Count Grishnackh") зае своето място в културната митология на нашето време, още от буйните си пост-тинейджърски години, от които влезе директно в затвора... Той стана известен с музикалното си пионерство в едноличния си проект-група Бурзум, създаден в далечната 1991 година, като името `Бурзум` идва от Властелиновото творчество на Толкин, и преведено значи "мрак" или "светлина", всичко зависи от гледната точка!
Първите музикални творения на човекът от Берген, Норвегия, под логото на Бурзум дават основополагащи черти за цялостното блек метъл движение, не само за местната норвежка блек метъл сцена, въпреки и заради своя примитивен, но въздействащ стил. Това са "Burzum" (1992), "Det som engang var" (1992), "Aske" (1993), "Hvis lyset tar oss" (1994), "Filosofem" (1996).
Отказът на Варг да твори зад решетките Бурзум-ни епопеи датира от 2000 година, малко след излизането на бял свят на седмата му и втора изцяло клавирно-синтезайзерна творба "Hlidskjalf" (1999). Така че след изминатите 11 дълги години, най-сетне доживяхме завръщането на живия култ Бурзум. И то какво завръщане - с нов, лидерски, истински, сериозен, жив, блек метъл албум, при това записан на свобода и с истински инструменти в култовото за жанра студио "Grieghallen".
"Belus" е осмият студиен албум на Бурзум. Той звучи монолитно, пестеливо и почти еднообразно (но това изглежда така само на първо изслушване!), като при това изразява чаровно лукава привлекателност, замърсен е небрежно с шаманистични шумове и звуци, осъществен е първично и самобитно. Основната му движеща сила е творящата магични мелодии и заплашителни рифове китара, както и съпорта на деструктивно действащите барабани. Вокалите са нормално изразителни, като са предимно чисти и речитативни. Идващите веднага на преден план основни съпоставки спрямо саунд и музика са към четвъртия албум на Бурзум "Hvis lyset tar oss" (1994) и към следващия в дискографията му "Filosofem" (1996) заради ярката и магнетична атмосфера.
И определено, това е най-доброто творение на Викернес. Приятно нанесеното и полу-интензивно темпо на "Belus' Doed" дава последващ почти еднообразен песенен тертип, който никак, ама никак не отегчава. Норвежките лирики доста често звучат заклинателно и шаманистично ("Morgenrøde"), другаде са много старовремски, като например в "Glemselens Elv".
Цялостният дух на албума е митично орелефен и повестователен, с една героична окраска, сякаш постоянно си на бойна нога - всичко това, дори и много повече, се намира във водещата, магична композиция на албума "Kaimadalthas Nedstigning". Контрастта от едноразовата монотонност, добита чрез първото изслушване на "Belus" отпраща към последваща многопластовост, която и про-архаичната мрачност на "Keliohesten" и автентичния блек / траш метъл римейк "Sverddans" могат да потвърдят.
Формулата от два-три водещо циклещи рифа, имагинерно вдъхновената хипнотична сила, речитативните вокали, красиво суровия саунд - мехлем за душите на старите блек метъл ентусиасти... Всичко това върши чудесна работа в шестте композиции, а късия пролог и епилога, извършен в провлачена ембиент атмосфера, завършват цялостно контрастно-сграбчващата картина на албума.
И най-важното на "Belus" е, че притежава силна мисия, послание, история, приказка или концепция, както искайте го наречете. Този албум е посветен на Бел - древноевропейското слънчево божество на светлината и невинността, което е аналог на Аполон, Бел, Балдур, Белия бог, Ярило, Белобог, Белен, Браги... Тоест, става дума отново за добре познатия (Бог) Балдур, "възпят" в затворническата клавирно нанесена сага "Daudi Baldrs" (1997).
Авторът Варг, известен и с прикритите си крайнодесни симпатии, прави музикално и лирическо описание на смъртта, отвъдното пътуването и величественото завръщане на това божество. Бел е най-старото му познато име, пан-европейско е и същевременно е като намек за идентифициране с Обединена Европа. Дори работното заглавие на този диск е "Den Hvite Guden" (разбирай Белия бог), но то отпада поради възможни опасения от първично свързване с някакви расистки идеологии. Символиката с времето на издаването на този албум е, че в периода - март-април, въпросното Божество традиционно се завръща от тайния свят на сенките.
"Моята амбиция с "Belus" е да създам нещо, което да се слуша в продължение на години наред, без да предизвика отегчение; и чрез него искам да споделя с моята публика преживяванията си от запознаването с Бел, тъй както той, може би е бил възприеман от древните европейци. Сега просто излагам преданията за митовете, такива, каквито са били до момента преди да се превърнат в митове, донасяйки останки от магиите и религиите на древна Европа."
Наистина е трудно да се разшифрова мисълта на Варг, дали тук иде реч за нещо важно, което прави или ще играе важна роля във формирането и очертаването на Европа; дали това е (анти-)религиозен албум или пък е политически некоректен такъв, дали човека просто си драска писателски измислици на воля под заснежените дървета?... Един Бог знае това...
"Belus" е монументална блек метъл работа, накякси различна по своему и съвременно отстояваща правата си на СИЛА със щемпела Бурзум. Тя е сътворена в типичната стилистика от първите четири дела на Бурзум, като най-вече поддържа основната линия на "Hvis Lyset Tar Oss", притежава сумрачната светлина на "Filosofem" и се носи навред с всепроникващо просто, но омагьосващо рифово пикиране. Тоест, осъществена е в една много очаквана и жадувана от мнозинството последватели на Бурзум музикална посока, а притежаването й на митологичното текстово съдържание, води до извода: Култ, истински култ е тя!