Интервю с Kristian Niemann (guitars) от THERION - 18.09.2006
За Therion неслучайно се е изписало и изговорило много. Достатъчно е само да отбележим, че те са една от малкото наистина революционни метъл групи от 90-те години. Група, която създаде нещо качествено ново в жанра и която след време без съмнение ще бъде почитана като класическа. Поради това бе немислимо да пропуснем възможността за разговор с китариста Kristian Niemann по случай издаването на големия концертен бокссет на бандата.
Здрасти, Kristian! Да поговорим за предстоящото лайв издание на Therion. Кога ви дойде идеята за него и много усилия ли отне завършването му?
Мисля, че идеята се зароди някъде през 2001-ва година – малко след като направихме едно участие на Wacken. Е, минаха пет години оттогава, което не е малко време, хехе... Първоначално планът ни беше да издадем един “Live At Wacken” и евентуално да добавим малко видеоклипове. Така се случи, обаче, че продължихме турнето и записахме още доста материали, в това число бекстейдж неща и прочие. После пък се захванахме с новия студиен албум, даже направихме фимче за създаването му. След това тръгнахме на ново турне, което продължи почти две години – всъщност последното шоу от него беше едва преди няколко дни. Количеството събран материал беше наистина огромно...
Как се сдобихте с всички тези архивни кадри от по-стария период на Therion?
Christoffer пази много от старите видеоклипове на групата, а и събира буутлег записи от феновете. Преди известно време дори беше обявил на официалния ни сайт, че търси видео записи от определени периоди на бандата. Някои от тези записи ги е правил сам, давайки камерата си на хора от публиката по време на концерта. Като цяло, много се рови в Интернет, докато събере всичко.
Защо избрахте точно изпълнението си в Мексико сити?
Двата концерта в Мексико бяха първите в цялото ни световно турне, така че за нас са доста специални. Пък и това беше единственото място, където свирихме две поредни вечери. Казахме си: “Сега ще си настроим апаратурата за запис и ако нещо се скапе на първия концерт, ще го оправим за втория.” Така е много по-удобно и сигурно за групата. Когато имаш две шоута, от които да избираш, не си под такова напрежение на сцената. Ако бяхме отишли в Лондон, да кажем, за заснемането на един концерт и ако начинанието се беше провалило, щяхме да сме тотално прецакани. Щяхме да хвърлим сума пари за нищо. Има и друга важна причина да изберем Мексико – там имаме най-многобройна публика. Залата беше доста голяма и феновете я напълниха почти до краен предел и двете вечери.
Mats Leven като че ли ви придружава на всички турнета напоследък...
О, да. Той е с бандата по време на цялото турне към последните два албума. Последното шоу, което беше тази събота в Англия, на фестивала ProgPower, беше 106-тото ни с него. Всъщност не – за три концерта, които проведохме в началото на март в Полша, Унгария и Чехия, нямаше възможност да ни придружи.
При това положение, можем ли да го наречем член на Therion?
Аз не бих възразил да е така! Обожавам пеенето му, пък е и много свестен човек. Със сигурност ще участва и в следващия ни албум... Не мога да кажа, че Mats ще е постоянен член на състава. Той има твърде много други проекти, с които да се занимава. Може би ги знаеш: Krux, At Vance и т.н. Също така записва вокали като гост в редица албуми. Много се надявам да продължим да работим с него. Не си представям да му кажем: “Съжаляваме, Mats, ти вече не си част от Therion.” Ако пътищата ни се разделят, това ще е по негово желание.
Положението с постоянния вокалист не се ли усложнява още повече от факта, че Christoffer окончателно се отказа да пее?
Да, прав си. В ранните неща, до “Theli”, Christoffer е отговорен за повечето вокали. След 98-ма година той се стремеше да привлича много различни певци, които да изпълняват основните партии. Той също се включваше, с по-дребни участия – предимно там, където бяха нужни агресивни вокали. Вече му омръзна да пее, а и не мисли, че гласът му е достатъчно добър. Турнетата също много го изтощават в това отношение. Не мисля, че ще се спрем на някой определен основен вокал, но Mats се справя наистина отлично с чистите пасажи. Като вземем предвид, че повече няма да изпълняваме на живо старите детаджийски неща, това до голяма степен решава проблема.
Доколкото знам, все още ползвате предварително записани оркестрации по време на шоутата. Ще се сбъдне ли някога мечтата на феновете ви да видят Therion на сцена с цял оркестър?
Много се надявам, би било фантастично! Това е някаква висша цел за групата... Но всичко се свежда до две неща. На първо място са парите. Някой трябва да спонсорира цялото начинание - да плати на оркестъра, диригента и хористите, да покрие наема на залата, както и репетициите. Освен това, се предполага, че ако направим нещо подобно, то ще е в доста голяма зала. Трябва да сме сигурни, че можем да я напълним. Не върви в зала за 5000 да свириш пред 1000 души. Има някои страни – Мексико, например, където бихме могли да съберем нужната публика. Като цяло е много трудно, но някой ден може би ще успеем.
Сменихте доста барабанисти през последните години. Petter Karlsson вече е в бандата от известно време. Мислиш ли, че най-сетне сте открили човек, който да остане за постоянно?
Надявам се! Не знам защо все така се случваше, че губехме барабанистите си. Sami – човекът, който ме доведе в групата, свири с Therion в периода от “Deggial” до “Secret Of The Runes”. Той предпочиташе да работи в студио и след като построихме наше такова, той реши да се концентрира главно върху него и се оттегли от бандата. Освен това, интересът му беше започнал да клони повече към джаз и фюжън. След това за кратко бяхме с Richard, който на свой ред получи предложение да се присъедини към Soilwork. Това е може би любимата му група, така че не се колеба много. Сега сме с Petter и по всичко личи, че той си прекарва добре в Therion, а и допринася с много идеи. Сега работим по следващия албум и до момента той е написал над 10 песни. Освен, че свири на барабани, той е много добър вокалист и китарист, а се справя отлично и с аранжирането на музика. Въобще, е много ценен член на състава. Мисля, че ще се задържи с нас. Разбира се, човек никога не знае; може утре да се обади и да каже: “Я вървете на майната си!”, но не ми се вярва, хаха.
Тъкмо се канех да те питам за новия студиен албум. Какво можеш да разкриеш за него? Кога да го очакваме?
По принцип избягваме да говорим за новата си музика, защото хората остават с грешни впечатления, но мога да ти кажа това: в момента се намираме в процеса на сортиране на парчетата. От известно време насам пишем материал и сега преслушваме всичко, за да изберем кои песни ще запишем. Christoffer и Petter композираха много песни, аз и Johan също измислихме по няколко. Дори Mats се разписа с едно парче. Предстои да аранжираме всичко и да се убедим, че звучи като Therion. Надяваме се да можем да започнем записите в началото на май, да си починем през лятото и да смесим албума през есента. Нямаме фиксирана дата за издаването му, но предполагам, че ще се появи или в края на тази година, или в началото на идната.
Според мен последните ви два диска са най-добрите творби на Therion. Имайки предвид традицията групата да прави нещо по-съвършено с всяко следващо издание, не смяташ ли, че ще е изключително трудно да надминете “Lemuria” и “Sirius B”?
Когато направихме “Secret Of The Runes”, бях влюбен в албума. Казвах си, че това е абсолютно велико и едва ли ще можем да създадем нещо по-добро. Когато започнахме да пишем нов материал след това, той звучеше съвсем различно от този в “Secret Of The Runes”. Беше по-бърз, по-разнообразен и разгърнат. Същото е и сега. Това, което сме написали, е доста различно от “Lemuria” и “Sirius B”. Разбира се, може да се нарече Therion. Ще има хорове и оркестър... Наистина се постарахме да направим най-доброто, на което сме способни.
Какво ще кажеш за ролята на компютрите в създаването на музика?
Мисля, че помагат. Компютрите са нещо велико, стига да ги използваш както трябва. Полезни са в процеса на аранжиране, когато искаш да преместиш нещо и да изпробваш различни варианти. Въпреки това, компютрите не могат да заменят човешкия елемент. Нещата първо трябва да се зародят в главата ти, да ги изсвириш в репетиционната и чак след това да ги обработваш на компютъра.
Kristian, кои са любимите ти банди?
Много харесвам Meshuggah и Strapping Young Lad… иначе слушам главно стари банди. Ранните неща на Ozzy са ми много любими, също Iron Maiden, Death и др.
Как би коментирал твърденията на някои, че метълът е класическата музика на днешното време?
Да ти кажа честно, не съм се замислял много по въпроса. Самият аз не съм толкова голям почитател на класическата музика, какъвто е Christoffer, за да дам обосновано мнение. Метълът и класиката със сигурност имат много общи черти – често са драматични, пищни и сложни като инструментал. Същевременно могат да бъдат и много различни. Всичко зависи от конкретната група.
Christoffer неотдавна обяви, че вече не е част от Demonoid. Това е много жалко – той свърши невероятна работа с вокалите в дебютния ви албум…
Съгласен съм! И на нас ни се искаше да беше останал, но решението е негово.
Можеш ли да разкриеш името на новия вокалист?
Все още не. Намерили сме човек, който е страхотен вокалист и ще пасне на стила ни. Там е работата, че не сме репетирали с него и не искаме да правим изявления, преди да сме сигурни, че ще се сработим добре.
Какво ще представлява новият Demonoid? Лично за мен първият беше най-силният дет метъл диск за 2004-та година...
Много се радвам, че смяташ така! Новият ще е по-тежък и по-бърз, въобще – по-добър. Едва ли ще чуете чисто пеене в него. Ще има мелодичност, но тя ще идва главно от китарите, както беше в “Riders Of The Apocalypse”.
Благодаря ти за отделеното време, Kristian! Успех с Therion и Demonoid; надявам се да ви видим скоро тук!
Христо Гошев (Warrior Of Ice)
www.metal-world.info
|