Интервю с "Lord" Byron Roberts от BAL-SAGOTH - 18.09.2006
BAL-SAGOTH :
Малко групи през 90-те години съумяха да създадат нещо ново и уникално в света на метъла. Англичаните Bal-Sagoth са една от тези рядко оригинални формации и макар да останаха далеч от успеха и славата, които несъмнено заслужаваха, не спряха да градят своя уникален артистичен свят. Свят на мистерия и магия, на епични сражения с космически мащаби, на могъщи воини и зли богове... По случай появата на знаковия шести албум, се свързахме с емблематичния фронтмен и идеолог на бандата - "Lord" Byron Roberts.
Привет, Byron! "The Chthonic Chronicles" е може би най-мрачната и динамична творба на Bal-Sagoth досега. Умишлено ли търсихте това?
Привет! Наистина, една от основните ни цели за този албум бе да го направим много по-зловещ и екстремен от последните ни записи. Въпреки че текстовете на всички албуми се придържат към една и съща тематична концепция (тъй като са глави от една голяма сага), музиката в късните ни творби често не беше толкова тъмна и агресивна, колкото би могла да бъде. Погрижих се в новия албум да присъства достатъчно мрак и злокобно чувство, които да съпътстват бомбастичните и величествени моменти. За мен беше особено важно шестият албум да включва елементи от ранните, както и от късните ни записи. Есенцията на всяко студийно издание на Bal-Sagoth винаги е била една и съща, дори звученето и настроението да са варирали значително. Обичам бруталната, сурова продукция, но Jonny предпочита всичко да бъде кристално чисто. Мисля, че постигнахме някакъв компромис между вкусовете си в "The Chthonic Chronicles". Както винаги, с Jonny проведохме дълги срещи, по време на които му обясних в най-дребни детайли тематичните изисквания на песните и нужните настроения, подчертах ключовите моменти, въобще обсъдихме какви музикални цели трябва да постигнем. Възложих му да изготви четири клавирни парчета, които са много важни от гледна точка на историята. Освен това исках аутрото да прелива във въведението към първия ни албум, така че да се затвори смислово цикълът. "The Chthonic Chronicles" комбинира съществени елементи от всички досегашни албуми и всички наши фенове ще го оценят.
Защо ви отне толкова време да завършите този епичен запис?
Мързелива банда, може би? Не, сериозно, албумът наистина отне много време, за да бъде завършен. Една от основните причини за това е, че момчетата, с които правя музика, не умеят да се придържат към каквито и да е срокове! Случиха се отлагания заради ненадежден софтуер, смяна на оборудване, вътрешни препирни. Освен това, едва ли не изчаквахме да се появи подходяща звукозаписна технология, която да ни позволи да реализираме визията си за албума на Bal-Sagoth! В миналото, когато използвахме предимно аналогови носители, почти винаги се чувствахме ограничени, защото не достигаха писти за запис и нямаше как да вместим всички странни идеи, фини нюанси и многопластови звукови пейзажи, които витаеха в главите ни. Благодарение на усъвършенстването на цифровите технологии, най-сетне можем да работим в среда почти без ограничения. Например, можем да пресъздадем автентично звучащи хорове и оркестрации, без да се притесняваме дали има къде да ги вместим. Определени части от "The Power Cosmic" и "Atlantis Ascendant" бяха записани цифрово, но "The Chthonic Chronicles" е първият ни албум, създаден изцяло с цифрова техника. Не избегнахме проблемите, свързани с овладяването на тези нови средства, което също е причина да се забавим. Наред с всичко това, за нас Bal-Sagoth не е професия, а един вид хоби, поради което бяхме ограничени откъм време на ден или седмица.
Новият ви албум е пълен с фантастични музикални идеи и наистина има страхотна продукция. В каква насока смятате да продължите оттук насетне, ще си останете ли същите Bal-Sagoth?
Същината на Bal-Sagoth никога няма да се промени. Съзидателният огън, който даде живот на всичките ни шест албума, ще продължи да гори вечно. Каквото и да правим завбъдеще, никога няма да променим своя стил и звучене. Успяхме да създадем свой собствен и моментално разпознаваем звук и той е нещо, към което ще се придържаме. Не бихме променили драстично подхода си и не бихме позволили на експериментаторството ни да излезе извън контрол до такава степен, че да превърне музиката в нещо, което да не може да се нарече Bal-Sagoth. Мнозина ни питат защо не променяме стила от албум на албум, но защо да го правим? Имаме достатъчно фенове, оценяващи това, което правим и въпреки че въвеждаме по нещо ново и вълнуващо във всяка следваща творба, никога не ще променим звученето си в сериозна степен. Есенцията на дебютния ни албум преобладава и в по-късната ни работа. Изградихме един оригинален стил, който няма да изоставим или променим.
Ще разкриеш ли лирическата концепция на албума? "The Chthonic Chronicles" би трябвало да е заключителната част от втората трилогия на грандиозната ти сага...
Сагата на Bal-Sagoth е потенциално безкрайна, но "The Chthonic Chronicles" в много отношения представлява кулминация на цялата шестология. Въпреки че в голяма степен е пряко продължение на "Atlantis Ascendant", с който феновете би трябвало да са поне отчасти запознати, за да схванат някои от тематичните препратки, ноявият албум също така включва мотиви от всички преди него. "The Chthonic Chronicles" всъщност е въплъщение на древна окултна магическа книга, която съдържа ужасяващи познания и богохулна информация, отнасяща се до истинския произход на човечеството, както и до природата на много зли създания, населяващи вселената, сред които изпъква злият бог-демон Khthon. Преводи на оригиналния ръкопис са били издирвани от окултисти през цялата човешка история и албумът е едно пътешествие през зловещото съдържание на тази въображаема книга. Тук е и дългоочакваното продължение на историята "Obsidian Crown", която започна през 1996-та в "Starfire Burning..."! "Unfettering The Hoary Sentinels Of Karnak" всъщност е въведение към "The Dreamer In The Catacombs Of Ur" и обяснява събитията, довели до съдбовната експедиция на д-р Ignatius Stone. За феновете ще представлява интерес разяснителната информация за някои от любимите им персонажи. В кулминацията на албума младият Xerxes става свидетел на ужасяващо богоявление, което оказва сериозно влияние върху бъдещето му. Като цяло, албумът хвърля светлина върху цялата сага.
Доколко е важна обложката? Трябва ли тя директно да отразява заглавието на албума?
Обложките са нещо съществено за Bal-Sagoth, поради което винаги съм следял отблизо работата на художниците при процеса на създаването им. Картината трябва някак да отразява същността на албума, било то по абстрактен начин, или, за предпочитане, като директно представя персонажите и събитията, които са описани в песните. Обложката на новия ни албум представлява самата древна книга, известна като "The Chthonic Chronicles". През епохите е имало много различни преводи на оригинала, но този, който хората ще държат в ръце, когато вземат албума, е най-опасният от всички. Окото, което е на корицата, се отваря и се вглежда право в теб, за да разбере дали потенциалният читател е готов да разкрие тъмните тайни, съдържащи се в книгата. Този том е един от многото древни писания във вселената на Bal-Sagoth, но тъкмо в неговите страници са скрити най-зловредните познания. Не крия, че идеята е повлияна в голяма степен от Necronomicon на Лавкрафт. Реших, че ще е интересно обложката на албума всъщност да е корица на книга. Това се върти в главата ми от години, но чак сега, когато направихме "The Chthonic Chronicles", разбрах, че е дошло времето да я осъществя. Надявам се само хората да не тръгнат по книжарници и библиотеки в търсене на тази книга, защото тя, разбира се, не съществува!
Планирали ли сте някакви видеоклипове?
Никога няма да направим стандартен, отегчителен клип. Един клип на Bal-Sagoth трябва да е много интересен и необичаен, за да го издадем изобщо. Имам няколко идеи, които може би ще бъдат реализирани един ден, когато разполагаме с необходимите средства. Имам много познати във филмовата индустрия, които са готови да предоставят костюми и декори за подобен видеоклип. По този начин бихме могли да пресъздадем битки с наистина епични размери. Преди няколко години имахме планове да заснемем клип под ръководството на един режисьор, спечелил наградата Еми за исторически филми, но лейбълът така и не ни отпусна нужните пари. Напоследък събрах доста кадри от ранните години на бандата, когато придружавахме Dark Funeral и Emperor на турнетата. Вероятно феновете ще получат тези материали скоро.
Как стоят нещата с позицията на барабаниста в групата? Dan Mullins пълноправен член ли е на Bal-Sagoth? Той ли записа партиите за новия албум, или беше Jonny, както бяхте обявили отначало?
Dan е постоянен сесиен барабанист, който ще свири с нас на живо, ако изобщо стигнем дотам да изнасяме концерти. Той изпълнява барабаните в новия албум, а Jonny ми каза, че го е държал изкъсо по време на записите. Освен това, ако нещо не се хареса на Jonny, той винаги може да го промени с подходящия софтуер след това. Доволен съм от бластбийтовете на Dan – те са може би най-бързите, които сме имали някога.
Чрез творчеството на Bal-Sagoth ти успя да създадеш една сложна вселена, в която се преплитат дарк фентъзи, научна фантастика и митологически концепции. Кои са основните ти източници на вдъхновение? Знам за литературата...
Наистина, литература, филми, комикси, дори много компютърни игри формират сериозна част от вдъхновението ми. Текстовете са повлияни от легедни, древни митове, история и окултни сказания, които са ме очаровали, откакто се помня. Фантастичната вселена, която създадох и в която се развиват историите от албумите ни, е необятно място със собствена история, теология и космология. Основната ми цел е да водя слушателите в едно вълшебно пътешествие в царството на въображението. Епичната сага на Bal-Sagoth се състои от много епизоди, а историите са многопластови, често пълни с алегории и метафори. Аз съм голям почитател на автори като Робърт Хауърд, Лавкрафт, Толкин, Едгар Бъроуз, Франк Хърбърт, Артър Кларк и др. Наред с това съм повлиян от голям брой митологични и окултни текстове. Текстовете на Bal-Sagoth могат да се възприемат на няколко нива, а ерудираният читател би могъл да открие в тях много тайни.
Кога се появяват текстовете? Преди или след като е готова музиката?
Винаги преди. Песните първоначално са само история и текст; тематичната есенция винаги предхожда музикалната. Текстовете винаги са готови, или поне подробно планирани, преди да започне композирането. Представям на Jonny обобщение на събитията, които се случват във всяко парче, така че той да знае от какво се нуждае музиката. Информирам го за характера на историята, за подходящата атмосфера и настроения. Понякога му давам идеи и за някои клавирни ефекти, които според мен биха подсилили внушението на дадена песен.
Bal-Sagoth притежават уникален стил, съчетаващ мелодичен блек с епичен хеви метъл и пищни оркестрации. Как си обясняваш факта, че нямате аналог в метъл сцената?
Една от основните причини за това е, че не слушаме други групи от жанра. Когато пишем нов материал, винаги се изолираме от околния свят и не допускаме да бъдем повлияни от външни източници. Стилът ни е толкова странен, сложен и уникален, че не вярвам да има друга банда, която да притежава психологичния или артистичен потенциал, нужен за да ни копира. В същината на композициите ни се крие неповторима и тайна формула. Ключова е силната спойка помежду ни и прецизната реализация на идеите от концептуална фаза до краен продукт. В Bal-Sagoth има някаква магия, на която, смея да твърдя, друга банда не би могла да подражава.
Има ли банди, които са ви повлияли в миналото?
Моите любими групи винаги ще са Bathory, Slayer, Celtic Frost, Morbid Angel, Deicide, Metallica, Sabbat, Iron Maiden, Emperor. Jonny също харесва много от стария екстремен метъл, но любимите му неща са на Tangerine Dream, Vangelis и Police. Chris е голям фен на Metallica и Slayer. Всички тези класически банди могат да се нарекат наши вдъхновители по един или друг начин.
Преди известно време тръгна един слух, който гласеше, че след шестия си албум ще спрете да правите музика под името Bal-Sagoth. Има ли някаква истина в това?
Може би. Със сигурност носим в себе си достатъчно материал за поне още шест албума, но дали ще ги запишем предстои да бъде решено. Като цяло не ни доставя удоволствие да сме част от музикалната индустрия, тъй като я обитават твърде много подли, педантични и ненадеждни твари. С Jonny неведнъж сме обсъждали възможността да основем страничен проект, в който да правим симфонична музика. От друга страна, почитателите на историите ни скоро ще имат възможност да се потопят в нови приключения под формата на кратки разкази и комикси. Няколко софтуерни компании все още проявяват интерес към концепцията ни, за да я превърнат в компютърна игра... При всички положения, феновете ще могат да посетят света на Bal-Sagoth в бъдеще. И разбира се, в даден момент може би ще започнем да издаваме още албуми... ако феновете го искат!
Какви са плановете ви до края на годината?
Нищо конкретно засега. Може би ще изнесем няколко концерта, но не е сигурно. Jonny продуцира много банди напоследък, така че навярно ще се занимава повече с това. Аз пък ще продължа да работя с нашия художник Martin Hanford по комиксите за Bal-Sagoth.
Кога за последен път се сблъскахте с някакво злополучие?
Сблъскваме се с трудности всеки ден. Често е много трудно да продължим с Bal-Sagoth. Случва се други да ни нападат, винаги има вътрешни проблеми в някаква степен, а тези, които се наслаждават от това да сеят семената на разногласието, са винаги наблизо. Имаме много хитри и измамни врагове. Случват се и велики издънки, какъвто беше случаят с фиаското на лайв албума от Wacken. Този провал беше една от най-грозните демонстрации на бездарност, които светът е виждал някога. Разполагаме със суровия запис от изпълнението, но това, което се появи в албума и DVD-то, беше тотално разсинхронизирано. Това особено силно личи в "The Empyreal Lexicon". Да не говорим колко неща бяха объркани в книжката... Като цяло беше невероятна несполука, за която и до днес никой не предложи каквото и да е обяснение. Може и да са го направили нарочно, кой знае? Все още обмисляме дали да не заведем дело по случая. При всички положения, скоро ще качим на сайта ни поправени версии на тези парчета.
BAL-SAGOTH:
Трудно ли е една банда да функционира на демократични принципи?
Да, поради което понякога ми се налага да взимам трудни решения за доброто на групата. Имам величава представа за съдбата на Bal-Sagoth, която другите членове на състава често не могат да разберат. Всъщност, понякога позициите ни са противоположни. Това е една от причините да има толкова много бивши членове на бандата през тези години. Демокрация ли? Как не! Управлявам тази шибана банда чрез диктатура! Аз съм император Палпатин!
Какво мислиш за британската метъл сцена в момента? Има ли нови банди, които си залужават?
За съжаление ще трябва да ти дам скучен отговор, като кажа, че не следя какво се случва в сцената. Все пак няма да сбъркате, ако чуете една банда от Шефилд. Наричат се Extreme Maggot Infestation.
Благодаря ти, Byron! Какво би искал да кажеш на българските си фенове в заключение?
Благодаря на всички фенове на Bal-Sagoth, които четат това. Много ценим подкрепата, която ни оказвахте през годините. Следете нашия уебсайт за новини около бандата на адрес www.bal-sagoth.com. Надявам се да се насладите на мрачното и вълнуващо пътешествие, наречено "The Chthonic Chronicles"! Blodu Ok Jarna!
Христо Гошев (Warrior Of Ice)
www.metal-world.info
|