В началото малко смляна история:
Кой не знае мустакатият бас китарист на BLACK SABBATH - Terence Butler?! Музикантът със звучният прякор "Geezer" (старика) е роден на 17 юли 1949 в Бирмингам, Англия. Като тинейджър през 1968 той сформира първата си група Rare Reed, където участва неговият училищен другар John "Ozzy" Osbourne, като по-късни двамата са интегрирани в блус квартета Polka Tulk, в който свирят Tony Iommi и Bill Ward. След кратко името е сменено на Earth, а от началотона 1969 четиримата вече се казват BLACK SABBATH!
Geezer Butler напуска легендарната група само на няколко пъти. За кратко през 1979, когато се оттегля "Ozzy" Osbourne; после в средата на 1984, когато формира Geezer Butler Band и свири известно време в групата на OZZY. Завръща се в BLACK SABBATH чак през 1992 за тавата Dehumanizer. Третият, последен път е през 1994 когато след кратко лудуване с лудия Ozzy Osbourne си прави собствена група: G/Z/R!
Ето за тази формация на басиста/текстописец става дума сега.
Дебютът й се появява през 1995 Plastic Planet и е записан от певеца на FEAR FACTORY Burton C. Bell., вторият звуков удар Black Science следва сравнително бързо – 1997. Обаче трябваше да чакаме осем години до появата на OHMWORK.
Между другото, басистът отново се завърна в групата - кърмилница BLACK SABBATH през 1997 за неимоверна якия фестивал the Ozzfest 97 tour.
Не знам доколко, но определено заигравката на Ози и жена му с най-младите американски групи в пътуващият цирк THE OZZFEST са изиграли силна роля и в главата на басиста на Блек Сабат.
Така най-лесно може да се разгадае ребуса с музикалната посока на GZR в третия албум. От една твърдолинейна позиция тези десет звукови експеримента, определено не могат да се нарекат гордост и да се подпишеш под тях.
Официалната информация:
Ohmwork е третата вариация на басиста с трима верни сътрудника на тема: Как да грабнем вниманието на публиката от 15 до 51 години с доста неосъзната смес от полу-екстремен (дет) метъл и разни модерни звукови изгъзици.
Добър певец (Clark Brown), добър китарист (Pedro Howse), също такъв барабанист (Chad Smith, който не бива да бъркате с адаша му от RED HOT CHILI PEPPERS) и голям басист са затънали до шия в неорганизиран хаос и дали нарочно или да - тук-там избиват пасажи за които може да се твърди, че са излезли в период на техен чист мисловен процес. Най-лесно усвоими са обясненията на басиста: “Предпочитам да разголя песните до техните най-сурови, основни звуци и да ги взривявам!”
Това е така, защото той е и продуцент, докато звуковото миксиране е нает Toby Wright, който е работил с имена като SLAYER, ALICE IN CHAINS, PRIMUS, JERRY CANTRELL, SEVENDUST.
“Чувствам, че този албум е повече като първият ни PLASTIC PLANET. В новият исках да разголя всичко до самата основа, така че всяка песен да има чувство на жива банда, нещо което мисля, че постигнахме”, твърди шефа с мустаците и дебелите струни в интернет пространството.
Групата е сътворила продукта в студио за отрицателно кратко време – 10 дни, но е работата върху този албум е започнала преди 5 години. “Имаше дух на спонтанност и свежест. Това е пътят по който бяха направени първите два албума на BLACK SABBATH. BLACK SABBATH (1970) бе записана за два дни, докато PARANOID (1970) отне седмица, и това е което исках с новия си запис: Направи за 10 дни и забрави.”
Китаристът Peter Howse неизменно присъства във всички формации на Geezer Butler от 1985 досега. Най-вече защото е син на сестрата Maura на басиста, и вуйчо Geezer го е прекръстил на Pedro, по името на някакъв герой от тв шоу.
Барабанистът Chad Smith тропа от 1985, но известно метъл участие има през 1990 с техничарите Anacrusis ???????, а седем години по-късно сменя хард ен хеви дръм титана Deen Castronovo в G//Z/R за турнето Black Science" tour.
Певецът Clark Ernst Brown не блести с особени участия в други групи, но е талант. Той влиза в групата за втория албум BLACK SCIENCE (1997), когато шефът променя името на групата на GEEZER. Фронтменът в последствие помага с гласа си в соло албума на китариста JAMES MURPHY (работил с TESTAMENT, DEATH, CANCER) Feeding The Machine (1999).
“За мен е важно, че ние имаме идентичност на група, защото албумът е групово сътрудничество. Всеки донася своята собствена специфичност в песните, а ние знаем нашите капацитети и заедно работихме извънредно яко.”
Името на албума - OHMWORK е дошло, когато GEEZER BUTLER е записвал всичко в домашното си студио в Бирмингам и докато обяснявал нещо на един от хората с които работил, той пропуснал буквата “h” в думата “homework”. И думата прозвучала като “omework”, оттам пък дошла идеята, че модерната музика не може да съществува без електричество, а “ом” (“ohm”) е определението за единица електрическо съпротивление и хо-о-п, готово: OHMWORK.
Лириките на поетът написал велики метални класики като протестния химн “Children OF The Grave” разглеждат злоупотребата с вярата на хората (“I Believe”), нашата собствена смърт (“Pseudocide”), за твърдоглави политици като Джордж Буш и Ричардс Чейни (“Dogs of Whore”).
Разрезът ми:
Началото на “Misfit” е с добър саунд и готина музика в която има и жестока BLACK SABBATH жилка (но за кратко). Има и доста метълски фокуси от 80-те и 90-те на миналия век (TROUBLE, PANTERA). Да, това е хитово сътворен първи трак с нужната здравина за настоящото време.
“Pardon My Depression” звучи доста прогресарско, но не като стил, а по-скоро и по–точно казано като сбор от небрежен джаз, техничарски ритми и доста блус линии. Над всичко е здравата и сурова ню орлеанска жилка, тип звездната формация DAWN, CROWBAR и CORROSION OF CONFORMITY.
“Prisoner 103” е бунтовническо, кораджийско парче с извити вокали ала PANTERA. Да не казвам, че май дочувам опити за рапиране. Сякаш не е много доизмислено парчето.
В първият сингъл от диска “Believe” участва синът на лидера Terence D. Butler. Песента е балада, която се забързва и отново избликва благодатна сабатянска жилка от 70-те!
Иначе като цяло това е странен баладяк с различни вокали и пружиниращ ритъм.
Отново надзъртат бунтовни щрихи от “Aural Sects”. То има над-пънкарски ритъм и доловими метълкор черти. Парчето радва, въпреки че сякаш е слушано отдавна. Долавят се далечни фюжън нишки. От замърсеното мучене на певеца става доста неприятно, а музиката доста се екстремизира според досегашния й формат в албума.
Като смес от предния трак и далечен хардкор отпреди 12 години стои “Pseudocide”. Осезаемо участие взема певицата Lisa Riefell от Ел Ей-ската банда Killola.
“Pull The String” е странен микс от настърган метълкор (BIOHAZARD, PRO-PAIN) със сдвоени неуверени мъжки вокали. Парчето може да се определи като про-алтернативен метъл
Дълбок, да не кажа приятен атмосферен ъндерграунд метъл с някакво машинно фокусиране е “Alone”. От отделната тръпка до пред-страхово изградената музика.
“Dogs Of Whore” е с преобладаващ боен трайбъл ритъм в южняшки нахъсания метъл. Пак има баладични черти с някакъв прог метъл гласец и доста груби, пискащи войсове. Барабанистът радва с работата си.
“Don’t You Know” е леко сгъстен метъл с ведро пеене, отново от сина на басиста и доста свистящи китари. Горе-долу става и заради про пантерско вокално раздиране.
Заключение:
Странен е целият албум, както и пазарната му цел. Иначе не е толкова лош и слаб, колкото е първоначалното впечатление.
Все пак Geezer Butler е доволен, че музиката на неговата група ще привлече младите фенове, докато заклетите фенове на BLACK SABBATH ще посегнат да чуят какво е сготвил този път мустакатия ветеран!
G/Z/R
"OHMWORK" - 2005
Label:
Sanctuary Records
Track List:
Terence "Geezer" Butler - Bass
Pedro Howse - Guitar
Clark Brown - Vocals
Chad Smith - Drums
Additional Vox (Pseudocide): Lisa Rieffel
Additional Vox (I Believe & Don't You Know): Terence D. Butler
Line-up:
01 Misfit
02 Pardon My Depression
03 Prisoner 103
04 I Believe
05 Aural Sects
06 Pseudocide
07 Pull the String
08 Alone
09 Dogs of Whore
10 Don't You Know
Discography:
PLASTIC PLANET ‘1995
BLACK SCIENCE ‘1997
OHMWORK ‘2005