FATES WARNING
"F W X"
Автор: Боян Стойчев
Оценка: 9
Почти няма смисъл да се повтаря значението на FATES WARNING за развитието на световното прогресив метъл движение, но се чудех с какво да започна това ревю на последният им засега студиен албум.
Като цяло FWX следва досегашната линия на развитие на FATES WARNING, като има белези и от по-старото им творчество. Същевременно са осъдени на забрава по-мелодичните черти и ясните вокали, както и острите китарни рифове от предния албум DISCONNECTED. Употребата на семпли и бийтове е по-учестена. Така, че може да се твърди че новата продукция на метъл ветераните с 20 годишна история, е по-тежко звучаща и действаща!
Тя скромно е озаглавена FWX – тоест Fates Warning X! Което значи 10 албум на групата. Негови продуценти са китариста и певеца, и те не са пропуснали да оставят проблясъци от важните си метъл продукции като PARALLELS и DISCONNECTED .
Всъщност, това е последен албум, записан от барабаниста Mark Zonder, отдал последните 15 години на тази група. Според Jim Matheos: “Ако трябва да бъдем откровени, стана време да се внесат изменения.” Иначе, Mark подготвя проест на име ALFA-DOG с Wayne Findlay, китариста/клавирист на Michael Schenker.
Интересно е, че китариста е писал първо част от лириките, а после музиката. Самите песни са в нормално дълго времетраене от 4 до 7 минути, така че ги няма обемистите опуси от предните саги.
Избягнато е (отлично решение) смесването на прогресив с елементи от мелодичния рок. И така се е получила музикална продукция с тежест и агресия, която може би, е важна за бъдещото развитие на тази сцена.
1. “Left Here” - Лятна вечер: щурци и благи акустични струни са последвани от засилено прогресив навлизане. После идват шумове, типични за новите американски метъл- и рок- банди, както и гласът на RAY OLDER, излизащ през ефекти. Добре развита песен с ярко очертана основна линия в която се долавят и черти от 90-ския период на FATES WARNING. Някои от чертите са завоалирани в ефекти, успешно използвани от калифорнийците в монументалната им работа A PLEASANT SHADE OF GREY [1997]. Краят настъпва в задушевна баладика към 6-тата минута.
2. “Simple Human” – Неусетно прелива от предното. “Извратени” щумове и усърдно завъртян метъл с прог метъл помпане водят към ню метъл пасажност. За което спомага, най-вече, певецът. Кратка индъстриъл плетка и пак приятно, тежичко помпане, в което се долавят познати влияния от популярната рок-сцена. Не е лош трак, но влиза под кожата след десето слушане, примерно.
3. “River Wide Ocean Deep” – Благодетна атмосфера е осигурена чрез семпли и електронни номера. Носи се и далечен женски азиатски глас. В тази ултра приятна обстановка фронтмена реди слова, а китарата плете някакъв ориенталски мотив. Програмингът е доста готин и качествен. На по-късен етап, песента се допълва добре от препускащ хеви набиващ момент. Краят е с ефектно бас пръхтене.
4. “Another Perfect Day” – Много приятно влизане и развитие на чудесна прогресив метъл забързана баладка. Тук има както ускорен модерен американски тежък поп, така и някакво джази влияние. Алтернативността пък прелита от вокалните извивки и уж небрежните струни. Това авторско решение е добро и заради някакви далечни спомени от предишните лица на групата. Второ отлично парче след отваряча според личното ми мнение. За отбелязване са мрачните лирики на този светъл трак.
5. “Heal Me” – Започва благо с далечна атмосферност и хеви метъл арпежност от едно време. Вокалът е супер чувствен и наистина добър. Спокойното, космическо звучене е до втората минута след която начева по-усилено и тежко звучене. Това подготвя слушателя за по-мащабна здравина с нещо познато от дискографиите на TOOL, DEFTONES и кой ли още не… Здраво пилене и насечени прогресив ритми, вокала се скъсва от високо и дълго “дране”. Чувствеността на песента се подчертава и от про-ориенталските ударни. Кремиковско металолеене и арпежно усилие с дейни ефекти преливат в следващия номер на тези майстори.
6. “Sequence #7” – Звукови колажи от научно-фантастичен филм или полицейска действителност въвеждат в нещо епично. Това обаче е любимото ми бас звучене… Тази композиция е кратка, но пределно е изпълнена с електронно съдържание и номера.
7. “Crawl” – Здрава нахъсана стъпка с метълически обкована китара и готино извит ритъм. Това ме връща към времето на PARALLELS! Омайно въздейства всичко, дори и вече са по-търпими протяжните ню метъл пасажи, които довяват някои сравнения с A PERFECT CIRCLE и SOUNDGARDEN, примерно.
8. “A Handful Of Doubt” – След ефектовите номера, познати от арсенала на AIR и COLDPLAY, мърка чудно арпежно отваряне за баладично (въз)действие. Вокалът е велик всред подходящите бийтове. След третата минута настъпва здраво развитие, което е укротено в самия край от успокоителен пасаж.
9. “Stranger (With A Familiar Face)” – Сякаш слушам някакъв кавър на ранен хеви метъл парчак. Той е побрал в себе си няколко линии. Ударните са доста разляти, почти вълнообразни. Певецът ги догонва. В тази песен има нещо пънкарско, метълкор-ско като дух в средната й част и тя допълнително дава разнообразие и пълен смисъл на този диск!
10. “Wish” – Басираните струни правят чудесен фон. Вокалът е по-човечен, а ритъма е почти реге! Въобще много специфичен, човешки, космически, имагинерен албум. Третата ми любима песен в този диск от първо слушане. Може би, защото тук има след необичайните кънтежи и класически клавиши, както типичен момент от старото лице на групата. Чудесен финален трак.
Корицата на албума въздейства в някаква степен към музиката и е дело на Ioannis, който е работил с DREAM THEATER, SEPULTURA, DEEP PURPLE, BLUE ÖYSTER CULT, YNGWIE MALMSTEEN, KING CRIMSON, BIOHAZARD, VOIVOD, UFO, OVERKILL.
Историята на тези славни калифорнийци е започнала през 1982 с името Misfit. На следващата година, то е сменено, а от 1984 съдбата им е неизменно е свързана с лейбъла METAL BLADE. Единственият оцелял музикант от онова време е босът Jim Matheos.
Четири години пауза и настъпва нещо ново от и за култовите музиканти (Jim Matheos, Ray Alder (водач на проекта си ENGINE), Joey Very (изпълняващ и длъжността басист на не по-малко култови метъл групировки като ARMORED SAINT и ANTHRAX) и Mark Zonder (WARLORD))на метъл фронта!
FWX е едновременно модерен и метално агресивен, дори с повече от необходимата атмосфера. В който не липсват динамика от лууповете и семплите. Някъде из интернет пространството ги наричат “PINK FLOYD на хеви метъла”. Защо не?!
FATES WARNING
"F W X" - 2004
Label:
Metal Blade
Track List:
1. Left Here
2. Simple Human
3. River wide Ocean deep
4. Another Perfect Day
5. Heal Me
6. Sequence #7
7. Crawl
8. A Handful of Doubt
9. Stranger (With a familiar Face)
10. Wish
Line-up:
Ray Alder - Vocals
Jim Matheos - Guitars, Keys, Programming
Joey Vera - Bass
Mark Zonder - Drums
Discography:
FXW (2004)
Disconnected (2000)
Still Life (1998 – Live)
A Pleasant Shade of Grey (1997)
Chasing Time (1995)
Inside Out (1994)
Parallels (1991)
Perfect Symmetry (1989)
No Exit (1988)
Awaken the Guardian (1986)
The Spectre Within (1985)
Night on Brocken (1984)